PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, March 11, 2013

SARANG BURUNG AJAIB DI GURUN KALAHARI



 Penenun bergaul atau dalam Bahasa Inggeris The Sociable Weaver or Social Weaver (Philetairus socius)  membina sarang kekal pada pokok-pokok dan lain-lain objek tinggi. Sarang ini adalah yang terbesar yang dibina sendiri oleh burung  ini daripada lain-lain sarang burung yang dibina. Satu sarang mencukupi untuk lebih seratus pasang burung, yang mengandungi beberapa generasi pada satu masa. Sarang adalah sangat berstruktur dan menyediakan burung dengan suhu yang sesuai dengan keperluan burung, telur dan anaknya berbanding ke luar. Dewan pusat mengekalkan haba panas untuk  waktu malam. Bilik-bilik luar yang digunakan untuk berteduh siang hari dan mengekalkan suhu dalam 7-8 darjah Celsius, manakala suhu di luar boleh terdiri 16-33 darjah Celsius.  Sarang burung Sociable Weaver  ini biasanya juga dihuni oleh beberapa spesies burung lain, paling biasa Falcon kerdil



Sarang yang terdiri daripada dewan yang berasingan, setiap sarang  diduduki  oleh sepasang (kadang-kadang dengan anak-anak) bertenggek, memberi makan kepada anak-anak kecil dan berehat daripada suhu panas di siang hari dan ketika sejuk pada waktu malam. 

Biasanya sarang dibina di sekitar struktur yang besar dan kukuh seperti pokok Acacia atau kadang-kadang di tiang telefon dan elektrik. Pokok-pokok yang biasanya digunakan untuk membina sarang Acacia erioloba , Boscia albitrunca dan Aloe dichotoma . Burung di Etosha National Park juga menggunakan pokok mopane colophospermum  untuk bersarang. Setiap sarang digunakan untuk beberapa generasi burung, kadang-kadang lebih seratus tahun.  Sarang kelihatan seperti sisa rumput kering kadang-kadang memenuhi ruang bokok besar. 

Jika dilihat dari bawah, beberapa pintu masuk ke dalam pintu dibuat dibahagian bawah kerana dapat melindungi daripada hujan supaya tidak dapat masuk ke dalam sarang. Dewan boleh dilihat, memberi rupa sikat madu.  Pintu masuk mungkin kira-kira 3 inci lebar dan boleh mencapai sehingga 10 inci panjang. kayu tajam boleh diletakkan untuk menghalang pemangsa dari memasuki. Ular,    adalah pemangsa sarang yang paling biasa, sering mengambil semua telur dalam semua dewan sarang besar. 


Sarang dibina di tiang elektrik kadang-kadang menyebabkan litar pintas dalam musim hujan dan mudah terbakar disambar api terutamanua pada musim kemarau. Makanan Penenun Bergaul adalah serangga yang terdiri daripada 80% daripada diet mereka.  Sebagai suatu adaptasi untuk hidup di Gurun Kalahari yang kering dan kontang, di mana air adalah terhad, Penenun Bergaul mendapat sumber air daripada diet serangga.  Mereka juga memakan benih dan produk tumbuhan yang lain. Perburuan sumber makanan adalah dominan di atas tanah seperti anai-anai, semut dan serangga-seranta yang melata lain. Ada juga sumber makanan burung ini terdapat yang melata  pada kulit  dan daun pokok. 


Populasi burung ini telah meningkat dalam abad ini, mungkin disebabkan oleh adanya peningkatan struktur bersarang seperti pilon elektrik dan lain-lain struktur buatan manusia. 
Di Malaysia juga terdapat burung yng membina sarang hampir sama tetapi agak kecil dan dihuni oleh sepasang burung sahaja sebagai contoh burung tempua.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...