PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, March 13, 2013

BAHAGIAN 1 - INDUSTRI GETAH DI MALAYSIA DARI SEGI SEJARAH

Henry Nicholas Ridley

Henry Nicholas Ridley CMG (1911), MA (Oxon), FRS, FLS, FRHS (10 Disember 1855-24 Oktober 1956) adalah seorang ahli botani Inggeris dan ahli geologi.

Dilahirkan di West Harling Hall, Norfolk, England.  Ridley adalah merupakan Pengarah pertama saintifik Singapura Botanic Gardens 1888-1911.

Beliau memberi penumpuan terhadap industri    getah yang didapati amat sesuai ditanam di Malaya. Pokok Getah (Hevea brasiliensis) ialah pokok dalam famili Euphorbiaceae dan ahli terpenting dalam genus Hevea. Pokok ini penting dari segi ekonomi kerana hasil seperti lateks boleh dikumpulkan dan merupakan sumber utama getah asli.

Ridley menghabiskan bertahun-tahun mempromosi getah sebagai produk komersial, dan pada tahun 1895, menemui satu cara penorehan yang tidak serius merosakkan pokok-pokok getah.  

Biji getah yang dikutip dikutip dari Hutan Amazon
Beliau merupakan peneraju utama yang  bertanggungjawab  dalam  mewujudkan industri getah di Semenanjung Tanah Melayu ( Malaya - panggilan pada masa itu ),  Beliau menghabiskan masa di Malaya, di mana dia tinggal selama dua puluh tahun sebelum penerbitan kaedah sistem tanaman & penyebaran dan sistem torehan, pada tahun 1930 dan diamalkan sehingga sekarang ini.  Kerja ini adalah kemuncak pemerhatian beliau sendiri sejak beberapa tahun lalu semasa beliau masih hidup, dan kajian  secara meluas bertaburan di atas pembangunan industri getah. 


Ridley bersara dari Singapura pada tahun 1911 dan tinggal di England selama baki hidupnya. Beliau digelar Bapa Perusahaan Getah Asli. Antara sumbangan beliau seperti yang diutarakan diawal tadi, ialah sistem eksploitasi getah dan pisau toreh.

Pokok yang ditanam di Kuala Kangsar

Secara ringkasnya pokok getah berasal dari negara Brazil. Christopher Columbus ahli pelayaran Sepanyol ialah orang pertama menjumpai getah di Brazil pada tahun 1473 dan beliau telah membawa balik ke Eropah untuk dikaji kegunaannya.

Pada tahun 1768 kasut getah pertama telah dicipta. Seterusnya pada tahun 1770, Priestly, seorang ahli kimia telah menamakan hasil getah sebagai rubber kerana boleh diguna untuk memadam tulisan pensil. Pada tahun 1823, Soloman Mcintosh telah mencipta kain kalis air daripada getah. Charles Goodyear pula telah memperkenalkan proses pemyulkanan dan seterusnya pada tahun 1846, Thomas Hancook telah berjaya membuat tayar daripada getah asli. Pada tahun 1888, John Dunlop telah berjaya mencipta tayar pneumatik yang lebih selesa daripada tayar padu.



Rekacipta tersebut telah merintis jalan bagi kegunaan getah asli, Apabila kegunaan getah semakin meluas dan permintaan terhadap bahan mentah meningkat, usaha untuk mengembang industri getah asli telah dilaksanakan dengan:-

Pokok Getah Sejarah
1. Usaha membawa 70,000 biji getah dari Brazil ke Kew Garden, London oleh Farris, Cross dan Wickham pada tahun 1876. Sebanyak 2,000 anak getah telah dapat dihidupkan dalam rumah kaca bersesuaian dengan suhu dan iklim di Brazil.

2. Sebahagian daripada pokok itu telah dibawa ke Sri Langka dan selebihnya sebanyak 13 pokok dihantar ke Taman Botani di Singapura dan 9 pokok dihantar ke Kuala Kangsar.

Apabila berjaya ditumbuh di luar negeri asal, Pokok Getah ditanam secara meluas di tanah-tanah jajahan British. Pada tahun 1898, ladang getah ditubuhkan di Tanah Melayu, dan kini kebanyakan ladang getah terdapat di Asia Tenggara dan sesetengah Afrika tropika. Percubaan untuk menanam Pokok Getah di Amerika Selatan ternyata tidak memuaskan.

Peranan utama dalam memajukan industri getah di Malaysia sekarang ini diteruskan oleh badan-badan seperti Lembaga Getah Malaysia. Badan ini memberi penumpuan dalam bidang pembangunan klon benih dan teknologi getah. 
Manakala badan RISDA yang memajukan dan meningkatkan jumlah kawasan tanaman getah dan memajukan petani dan pekebun kecil getah. Pihak RISDA telah menubuhkan dan membuka  pejabat-pejabatnya di setiap daerah di Malaysia, dalam usaha memberi bantuan dan nasihat kepada pekebun kecil RISDA serta memastikan penanaman getah dari segi kuantiti dan berkualiti. Peranan pegawai-pegawai RISDA amat penting yang sentiasa masuk keluar kampung dalam mempromosikan tanaman semula bagi kawasan pokok getah tua dan kurang hasil. 

sambungan di lain artikel.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...