PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, December 4, 2012

WANITA DAN UNIVERSITI DI IRAN


Pelajar perempuan di Iran telah dihalang mengambil  lebih daripada 70 kursus ijazah di universiti
Dasar baru yang diperkenalkan oleh Republik Islam Iran, mengakibatkan dalam 36 universiti mengumumkan bahawa 77 Ijazah Sarjana Muda Sastera (BA) dan Sarjana Muda Sains (BSc) kursus tidak akan ditawarkan kepada wanita dalam tahun akademik akan datang.
Iran mempunyai nisbah tertinggi wanita kepada mahasiswa lelaki di dunia
Ulama Kanan di Iran telah menjadi bimbang tentang kesan-kesan sampingan sosial peningkatan taraf pendidikan di kalangan wanita, termasuk kelahiran menurun dan kadar perkahwinan. Pengkritik telah dipanggil bergerak sebagai cubaan untuk melemahkan perjuangan untuk hak-hak wanita di negara ini.
Langkah ini mendorong dibuang Iran hak asasi manusia berkempen, pemenang Nobel Shirin Ebadi untuk menyeru Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menyiasat perkara itu.
Wanita Iran pelajar telah mengatasi lelaki sejak beberapa tahun lalu, di mana di kalangan wanita telah mengatasi lelaki oleh 01:57 dalam lulus peperiksaan pintu masuk universiti tahun ini.
Sebagai satu dasar baru, mahasiswa wanita akan dikecualikan dari kursus di beberapa institusi terkemuka di negara ini, termasuk sastera Inggeris, terjemahan bahasa Inggeris, pengurusan hotel, arkeologi, fizik nuklear, sains komputer, kejuruteraan elektrik, kejuruteraan industri dan pengurusan perniagaan.
Universiti Industri Minyak berkata bahawa ia tidak lagi akan menerima pelajar perempuan, memetik kekurangan permintaan majikan, manakala seorang lagi universiti terkemuka, Isfahan University memberikan sebab yang sama untuk mengecualikan wanita daripada program ijazah kejuruteraan perlombongan, sambil menambah bahawa 98% daripada graduan wanita berakhir sehingga menganggur.
Ebadi, dibuang di Britain, telah menulis surat kepada Setiausaha Agung PBB Ban Ki Moon dan Navi Pillay, pesuruhjaya tinggi untuk hak asasi manusia, mengatakan bahawa agenda sebenar polisi adalah untuk mengurangkan peratusan pelajar perempuan di bawah 50% - daripada sekitar 65% pada masa ini.
"[Ia] adalah sebahagian daripada dasar yang terkini Republik yang Islam, yang cuba untuk kembali wanita kepada domain yang peribadi di dalam rumah kerana ia tidak boleh bertolak ansur dengan kehadiran ghairah mereka di arena awam," kata-surat, yang telah juga dihantar kepada Ahmad Shaheed, pelapor khas PBB untuk hak asasi manusia di Iran."Tujuannya ialah bahawa wanita akan berputus asa penentangan mereka dan tuntutan untuk hak-hak mereka sendiri."
Dasar baru ini juga telah dikritik oleh ahli-ahli parlimen Iran, yang memanggil timbalan sains dan pendidikan tinggi menteri untuk menjelaskan.
Walau bagaimanapun, sains dan pendidikan tinggi menteri Kamran Daneshjoo, menolak kontroversi, mengatakan bahawa 90% daripada darjah kekal terbuka kepada kedua-dua lelaki dan perempuan dan bahawa kursus jantina tunggal yang diperlukan untuk mewujudkan "keseimbangan".
Ia adalah diperhatikan bahawa Iran mempunyai nisbah tertinggi wanita kepada mahasiswa lelaki di dunia, menurut UNESCO. Pelajar perempuan telah menjadi penting dalam kursus seperti fizik yang digunakan dan beberapa disiplin kejuruteraan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...