PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, May 12, 2014

HAMMAM - BILIK AIR DI TURKI

Hammams di Istanbul - satu perlindungan dari hiruk-pikuk

Bilik Air di Istanbul
Menawarkan berehat dari habuk dan bunyi bising kendeaan bandar yang mengiringi kehidupan seharian, hammams di Istanbul terus memenuhi misinya sebagai tempat untuk berehat, bersosial, dan yang paling penting, penulenannya serta cantik dan nyaman. Beberapa Bilik Mandi bersejarah di pusat bandar adalah sentiasa terbuka untuk kedua-dua masyarakat Turki dan pelancong asing. Komitmen umat Islam untuk kebersihan diri dan kebersihan telah membawa kepada hakikat bahawa untuk beberapa abad, sejak 1400, sekitar Istanbul telah dibina beratus-ratus hammams. 

Pada zaman Kerajaan Uthmaniyyah lagi, terdapat di lebih daripada 14 ribu bilik air di Turki, yang bukan sahaja berkhidmat sebagai tempat penyucian, tetapi juga sebagai kelab sosial bagi penduduk kejiranan. Pada masa ini di Istanbul terdapat hanya 130 hammams yang aktif,  tetapi mereka terus berkhidmat sebagai tempat perlindungan dari menjengkelkan bandar dan tempat untuk bersantai. Empat tempat Hammam tertua di Istanbul Hammam Cemberlitas, Galatasaray Hammam dan Dzhagaloglu Hürrem Sultan, kebanyakannya dinamakan sempena kawasan di mana mereka berada. 

Cemberlitas Hammam

Cemberlitas Hammam, salah satu yang tertua di Istanbul, dibina pada 1584 oleh arkitek Uthmaniyyah yang terkenal Mimar Sinan. Ia dibina di atas permintaan Nurbanu Sultan, isteri pemerintah Uthmaniyyah Sultan Selim II, untuk meningkatkan hasil untuk menyokong pusat amal, yang ditubuhkan oleh beliau "Ramai pelancong hanya tidak mahu meninggalkan Turki tanpa melawat hammam - kata pegawai akhbar hammam Cemberlitas Tuğba Uyar.- Kepentingan asing ke mandian Turki yang besar.Terutamanya suka untuk datang ke mandi Sepanyol kami.Dan baru-baru ini kepentingan dalam hammam dan orang-orang Arab, dan juga Turki muda meningkat. "- Katanya, sambil menambah bahawa kebanyakan pengunjung melanda seni bina indah dan suasana santai"Sepanjang kewujudannya hammam Uthmaniyyah juga merupakan tempat yang popular untuk bersosial terutama wanita "- menambah Cik Uyar.


Dzhagaloglu Hammam
Dzhagaloglu Hammam, yang dibina pada 1741, adalah pembinaan utama yang terakhir jenis ini, yang berpangkalan di Empayar Uthmaniyyah. Penulis terkenal Patricia Schultz termasuk pun dalam senarai beribu-ribu tempat bernilai melawat dalam setiap kehidupan mereka. Terletak berhampiran dengan daerah Eminonu di Istanbul, hammam dibina sebagai sebuah institusi awam, yang direka untuk menjana pendapatan untuk faedah perpustakaan tempatan, yang diasaskan oleh Sultan Mahmud I. Ia adalah yang terakhir . seperti mandi, yang dibina di Istanbul"Bilik mandi adalah baik, dapur berjubin besar di tengah-tengah di mana anda berbaring, dibalut dengan tuala kecil untuk berehat," - kata pengurus Omer Tolkun hammam.Menurut beliau, tempat ini tanpa apa-apa perubahan untuk tiga abad yang lalu. 

"Perkara yang paling penting di sini - adalah untuk berehat, dan untuk masa yang panjang, dan dengan sebaik mungkin untuk berpeluh!" - Kata Encik Tolkun dan menambah bahawa hammam dikunjungi oleh tokoh terkenal seperti Omar Sharif, Florence Nightingale, Harrison Ford, Kate Moss dan Cameron Diaz.

Hürrem Sultan Hammam
Mimar Sinan yang sama, bekas arkitek Cemberlitas Hammam, yang direka dan dibina untuk hammam Hürrem Sultan di tempat kejadian di mana dalam 1-2 abad.SM terletak Zeuhippusa mandi purba. Terletak di antara Masjid Biru dan Hagia Sophia, mandi dibina pada abad XVI atas permintaan Hürrem Sultan, isteri Suleiman Magnificent . Daerah mempunyai kepentingan sejarah yang besar, sebagai sekali terdapat yang terkenal Kuil Zeus. Hammam telah ditutup pada tahun 1910 dan beroperasi selama bertahun-tahun. Satu masa dia juga digunakan sebagai penempatan tahanan apabila penjara itu penuh sesak Sultanahmet. Kemudian, bangunan itu menjadi sebuah gudang untuk menyimpan minyak dan kertas. Dalam 1957-1958, ini adalah salah satu monumen yang paling indah Istanbul buat kali pertama dipulihkan, dan kemudian sehingga 2007 ia merupakan pasaran pembinaan permaidani. 


Galatasaray Hammam
Mandi Galatasaray Hammam terletak di laman web, yang dibina pada abad ke-XV di daerah Beyoglu, tidak jauh daripada mempunyai nama yang sama dengan sebuah sekolah tinggi. Ia dibina pada tahun 1715 sebagai sebuah institusi awam mematuhi sepenuhnya reka bentuk klasik hammams Turki. Pada tahun 1965 bangunan telah dibina semula dan walaupun ciri-ciri asas masih tidak berubah, beberapa butiran seni bina dan unsur-unsur dalaman adalah dibaikpulih.

Sumber : antalyatoday.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...