PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, May 12, 2014

KOMPUTER RIBA ZAMAN ABAD KE-9 DI TURKI

Komputer Riba Daripada Kayu

Komputer riba kayu yang dijumpai di atas kapal Byzantine yang tenggelam semasa penggalian di Yenikapi Istanbul.

Penggalian yang bermula hampir 10 tahun yang lalu, telah memberi penerangan tentang sejarah di Istanbul (8500 tahun yang lalu). Di atas kapal tersebut tenggelam di sini telah juga mendapati komputer mudah alih kayu, yang ahli-ahli arkeologi percaya ciptaan Byzantine. Penemuan telah dipanggil prototaip komputer moden. 

Berdasarkan amphoras dijumpai di atas kapal itu, laluannya berlari melalui Laut Hitam. Mungkin kapal tenggelam pada abad ke-9."Pada kapal kami mendapati peranti menyerupai komputer riba.Ia diperbuat daripada kayu dan boleh dibuka seperti sebuah komputer riba.Terdapat beberapa muka surat di mana anda boleh membuat nota menggunakan lilin "- kata ahli pasukan ahli arkeologi Ufuk Kocabaş.

Istanbul Universiti memutuskan untuk meletakkan bangkai kapal di atas air - sebahagian besar (60%), sempurna dipelihara, dan kapal itu boleh diubahsuai.Rancangan untuk menjalankannya di atas air di tengah-tengah tahun 2015.Semasa penggalian arkeologi telah juga membuat penemuan lain, termasuk maklumat yang diterima bahawa kerajaan Byzantine telah makan daging kuda dan keldai liar. Wilayah Yenikapı dikenali sebagai Port of Theodosius dalam Byzantine . Jumlah didapati di sini 37 bangkai kapal, yang kebanyakannya telah diangkut makanan yang membolehkan ahli sejarah untuk mengkaji dengan lebih terperinci tabiat masakan daripada orang masa yang diburu walaupun ikan lumba-lumba dan penyu. 

SUMBER : antalyatoday.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...