PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Monday, January 13, 2014

KEINDAHAN PEMANDANGAN NIAGARA FALLS YANG MEMBEKU


Kelihatan Air Terjun membeku sebelum air sampai ke bawah.
New York - Polar Vortex, aliran kuat udara sejuk yang berputar di jarak puluhan ribu kaki di bawah atmosfera, juga ikut  membekukan salah satu air terjun terindah di dunia.  Kumpulan  
foto-foto  luar biasa  menggambarkan  bagaimana air di Niagara Falls  membeku sebelum 
mencapai  permukaan air di bawahnya. Banyak gambar-gambar  menarik  untuk dinikmati dalam  Mirror News 


Di Bandaraya New York misalnya, catatan suhu  menurun sehingga  -15.5 o, atau  yang terendah selama  masa lebih dari 100 tahun,  catatan terendah adalah  -14 oC pada 1896. Di Comertown, Montana, suhu boleh  mencapai -53 derajat Celcius.

Surat khabar USA Express, menjelaskan Polar Vortex juga telah meragut  21 jiwa di seluruh wilayah AS sehingga kini. Penduduk  USA dan Kanada telah diingatkan bahwa mereka berisiko mati membeku dalam hitungan minit sahaja,  jika memaksa berada di luar rumah pada musim sejuk ini.

Para pelajar yang dikasihi, pada bulan November, December, Januari adalah merupakan musim sejuk di Hemisfera Utara terutama di kawasan beriklim Sederhana Sejuk dan iklim Sejuk ( kawasan lingkungan 60o  latitud keatas ). Tahun ini ditakdirkan bukan sahaja di USA dan Kanada sahaja mengalami musim sejuk yang melampau malah beberapa negara Asia Tengah dan Afrika Utara juga mengalami keadaan yang sama.  Manakala bagi negara yang beriklim panas berperang dengan banjir pula seperti di Malaysia. Bulan Januari merupakan klimak  kemuncak musim sejuk, manakala bulan Februari akan datang suhu akan meningkat kembali dengan datangnya musim bunga di Garisan Lintang Sederhana di Hemisfera Utara. 

Blogger.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...