PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, September 11, 2013

DELIMA


Buah delima / pɒmɨɡrænɨt /, nama botani Punica granatum, adalah pokok renek daun luruh buah-bearing atau pokok kecil yang tumbuh di antara 5-8 meter (16-26 kaki) tinggi.

Buah delima secara meluas dianggap berasal di sekitar Iran dan telah ditanam sejak zaman purba.  Hari ini, ia ditanam secara meluas di seluruh rantau Mediterranean di selatan Eropah, Timur Tengah dan Caucasus rantau , Afrika utara dan tropika Afrika, benua kecil India, Asia Tengah dan bahagian-bahagian yang kering di Asia Tenggara.  Diperkenalkan ke Amerika Latin dan California oleh peneroka Sepanyol di 1769, delima juga ditanam di bahagian California dan Arizona.

Di Hemisfera Utara, buah-buahan biasanya pada musim dari bulan September hingga Februari.  Di Hemisfera Selatan, delima adalah pada musim dari bulan Mac hingga Mei.

Buah delima telah disebut dalam banyak teks purba, terutamanya dalam teks Babilon, Kitab Keluaran, yang pujian Homeric dan Al-Quran. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, ia telah menjadi lebih biasa di pasaran komersial Amerika Utara dan Hemisfera Barat .

Delima yang digunakan dalam masakan, baking, jus, smoothie dan minuman beralkohol seperti martini dan wain.
Delima datang dalam pelbagai warna termasuk merah , oren, aprikot , kuning dan merah jambu.Sepanjang sejarah, buah delima telah dihormati sebagai simbol kesuburan , kesihatan dan kelahiran semula." Buah delima telah penanaman untuk kira-kira 3,000 tahun. Ia adalah pokok bagi orang-orang Mesir dan Babilon ," kata delima peminat Ed Laivo . "Ia juga telah dijalankan di seluruh dunia oleh pelayar , yang digunakan sebagai pokok untuk perjalanan laut kerana ia menyimpan dengan baik. "The pom sedang mengalami kebangkitan sendiri: Buah-buahan adalah dinamo pemakanan. Delima adalah sangat tinggi dalam Vitamin C , kalsium dan antioksidan , khususnya lycopene.

Pada Repository Germaplasm klon Negara, spesies purba delima yang diambil dari tanah asal mereka, termasuk Iran, Turki dan Turkmenistan." Hybridizers boleh menggunakan mereka untuk membangunkan jenis baru dan menarik - pemilihan poms yang boleh lebih disesuaikan dengan iklim kering , buah-buahan yang lebih besar , buah-buahan dan buah-buahan berbiji lebih baik untuk jus ," kata Ed.Jenis berbiji telah dibangunkan kerana semua jus itu datang dari aril itu. " Aril adalah karung benih yang mempunyai cecair di dalamnya, dan yang mengelilingi biji ( memikirkan A). Jadi, tidak ada benih bermakna lebih banyak ruang untuk jus, " kata beliau.Rajah B
Delima berbeza dalam warna , dari lembut seperti merah jambu sebagai ' Ambrosia ' (Rajah B) kepada merah, oren dan kuning. Dan juga orang-orang yang bukan peminat makan delima boleh menuntut pelbagai . ' Nana ' adalah kerdil delima itu semata-mata hiasan, tumbuhan ini mempunyai bunga musim bunga yang besar.
Bagaimana anda boleh memberitahu apabila delima masak? Sila lihat di bahagian bawah buah, Ed menasihati. "Jika kelopak di bahagian bawah pom adalah coklat dan bunga yang semua kering, itu adalah satu petunjuk yang baik ia bersedia untuk makan."  Keratan ke dalam delima boleh berantakan . Satu helah untuk mengelakkan keadaan kucar-kacir ialah dengan memotong kaliks , menjaringkan dua belah buah-buahan, kemudian meletakkan ia ke dalam baldi air dan memecahkan ia sehingga - nice and clean. Pilihan untuk meludah atau menelan benih adalah semata-mata peribadi. Benih adalah tidak berbahaya.Berkembang anda sendiri" Delima untuk tukang kebun rumah adalah benar-benar hebat kerana mereka bebas penyelenggaraan , agak perosak- percuma, dan mempunyai keperluan air yang rendah ," kata Ed. dan pokok-pokok sendiri tinggal saiz yang terurus. Malah, buah delima tumbuh pada hujung kayu baru, jadi mencantas cawangan di mana tidak ada buah-buahan mengawal saiz pokok.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...