PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, June 10, 2014

GEO POLITIK - IMBANGI PERANAN AMERIKA

Perjanjian gas China-Rusia baru-baru ini membuka bekalan gas baru dan boleh menurunkan harga gas di seluruh Asia.


Perjanjian secara besar-besaran yang melibatkan $ 400 bilion perjanjian gas antara kedua-dua negara, yang telah dicapai pada bulan lepas, boleh mempunyai implikasi positif bagi pasaran tenaga.
Menurut perjanjian itu, gas akan diangkut dari Rusia ke China melalui saluran paip baru menghubungkan medan gas Siberia dari 2018, membina secara beransur-ansur kepada 38 bilion meter padu setahun.
Sementara itu, Pihak Senat undang-undang AS telah menyatakan kebimbangan mengenai perjanjian gas berbilion dolar, menggesa Washington untuk mengambil tindakan ke atas kes itu.
Mengulas mengenai kebimbangan AS, ahli politik British George Galloway berkata bahawa Amerika Syarikat perlu sedar bahawa ia hanya satu kuasa yang penting di dunia, dan ia akan berada dalam kepentingan sendiri untuk berhenti campur tangan dalam urusan negara lain.
Galloway lagi percaya bahawa China akan mengatasi Amerika Syarikat sebagai kuasa ekonomi utama di dunia pada tahun 2020. Bagaimanapun, beliau menambah, China perlu berhenti menggunakan mata wang Amerika Syarikat untuk menjadi benar-benar bebas daripada Amerika Syarikat.
Dalam perkembangan berasingan, Presiden China Xi Jinping telah dipanggil untuk penciptaan sebuah organisasi baru Asia untuk kerjasama keselamatan dengan penyertaan Iran dan Rusia, berkata negara-negara Asia perlu bertindak balas secara kolektif untuk masalah seperti penting kerana jenayah rentas sempadan, keselamatan siber, keselamatan tenaga, keganasan dan bencana alam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...