PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Friday, October 12, 2012

PLANET BELIAN " 55 CANCRI SYSTEM


Planet Belian dalam Buruj Kanser
Hari ini anda boleh lupakan berlian  besar keluaran "Ritz".  Hari ini ditemui belian lebih besar malah lebih besar daripada planet Bumi sendiri.

Bagi sesiapa yang memahami tentang bintang-bintang di cekerawala sana boleh mengorbit bintang yang boleh dilihat dengan mata kasar terutama pada waktu malam dikala cuaca yang cerah dan baik, ahli astronomi telah menemui planet dua kali ganda saiz bumi yang  mana sebahagian besarnya adalah terdiri daripada batu berlian.

Planet berbatu, dipanggil '55 Cancrie', boleh dilihat semasa mengorbit bintang seperti matahari. Ianya berada  dalam buruj Kanser dan bergerak begitu pantas yang mana bilangan tahunnya adalah selama hanya 18 jam sahaja.
 

Ditemui oleh satu pasukan penyelidikan USA-Perancis, jejarinya adalah dua kali ganda daripada Bumi tetapi ia adalah lebih padat dengan jisim lapan kali lebih besar. Ia juga sangat panas, dengan suhu di permukaannya mencapai 3900 darjah Fahrenheit (1,648 Celsius).

"Permukaan planet ini mungkin dibincangkan dalam grafit dan berlian bukannya air dan granit," kata Nikku Madhusudhan, penyelidik Yale yang merupakan antara para pengorbit yang menemu planet belian ini. Pertemuan ini telah diterbitkan dalam jurnal "Astrophysical Journal Letters".

Kajian - dengan Olivier Mousis di Institut de Recherche en Astrophysique et Planetologie di Toulose, Perancis - menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya satu pertiga daripada massa, planet bersamaan kira-kira tiga jisim Bumi, boleh menjadi berlian.

Planet berlian telah dilihat sebelum ini tetapi ini adalah kali pertama seseorang telah mengorbit bintang seperti matahari dan dikaji dengan terperinci. Rujuk di  SINI

Bintang Berlian dinamakan "55 Cancri System"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...