PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Wednesday, September 7, 2011

KEJAYAAN NEGARA IRAN DALAM MENEROKA ANGKASA

Iran's Kavoshgar 4 rocket
 
Iran akan melancarkan kapal angkasa kali kedua " Kavoshgar 5" dengan membawa ruang kapsul yang mungkin membawa monyet dan binatang lain ke ruang angkasa secepatnya pada hari rabu akan datang  iaitu 7 september 2011. Kejayaan pertama Iran adalah pada mac lepas dengan misi membawa beberapa hidupan ke angkasa lepas. Iran adalah satu-satunya negara Islam yang mempunyai misi penjelajahan angkasa lepas. Kejayaan ini mengerunkan regim penganas Israel dan sekutunya dengan kemampuan teknologi persenjataan Iran.

Iran juga akan mengeluarkan kapal terbang penumpang dengan kapisiti 100 orang dalam masa satu ke dua bulan lagi. Jalinan kerjasama kejuruteraan dengan syarikat penerbangan dari Rusia membolehkan Iran mendapat teknologi kejuruteraan penerbangan ini.

 

Satelit kedua Iran " Rassad " bermaksud "pemerhatian" telah menjalankan tugasnya dengan jaya selama dua bulan semenjak pelancarannya pada pertengahan Jun 2011. Demikian tegas Ketua Agensi Angkasa Lepas Iran (ISA), Hamid Fazeli berkata ketika menjelaskan misi Rassad. Rassad adalah satelit pengimejan jangka hayat untuk mengawasi buminya yang mengeliling orbit bumi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...