PENYELIDIKAN PRA-U 2011

Tuesday, November 20, 2012

MURSYID AM - MENGIMBAU SEGERA DIHENTIKAN PERTUMPAHAN DARAH DI PALESTIN DAN SYRIA



Mursyid Am Saat Hadiri Konferensi Harakah Islamiyah di Sudan
al-ikhwan.net – Khourtum, Fadhilatul Ustadz Ad-Duktur Muhammad Badi’, Mursyid Am Ikhwanul Muslimin menegaskan bahwa Allah swt. mengutus kita sebagai ruh baru yang mengalir di tubuh umat ini, sebagaimana yang diungkapkan oleh Imam Hasan Al-Banna rahmatullah ‘alaih. Beliau mengatakan:“Putra kami menjadi pemimpin, tokoh kami menjadi pehlawan dan perempuan kami adalah perempuan pemberani. Bunda kami Hajar mengajarkan kepada kami bagaimana lari-lari kecil antara shafa dan marwa, beliau melempar musuh bebuyutan yang ada sampai sekarang di antara kita, yang itu kita lempari 70 kali saat di Mina. Itu semua kita lakukan karena keta’atan kepada Ar-Rahman, sekaligus sebagai wujud keyakinan dan tawakkal yang mendalam kepada Allah swt.”
Dr. Badi’ menambahkan dalam kata sambutan pada acara Konferensi Harakah Islamiyah di Sudan, bahwa Islam adalah agama yang purna, tidak meninggalkan satu sisi kehidupan kecuali pasti dijelaskannya, tidak meninggalkan sedikitpun sesuatu yang bermanfaat kecuali pasti kita diperintahkan melaksanakannya. Sebagaiman juga dalam Islam perempuan memiliki kedudukan yang tinggi. Hendaknya dunia mengetahui bahwa Islam memuliakan perempuan dan memberi kebebasan kepada mereka.
Beliau berpesan kepada pemuda, “Kalian adalah ruh umat, Rasulullah saw. Ingatlah ketika Rasulullah mengetengahkan kepada kalian wahai para pemuda agar kalian menjadi pemimpin umat ini, ketika Rasul memilih Usamah bin Zaid menjadi komandan pasukan sedangkan di antara pasukan itu ada Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali radhiyallahu ‘anhum, itu dilakukan agar menjadi pelajaran bagi umat semua.”
Beliau mengajak kepada semua komponen umat Muslim untuk bersatu padu dan menghilangkan perselisihan. Beliau mengatakan, “Kalian merepresentasikan tubuh umat ini. Tidak mungkin akan tegak dan kuat salah satu persendian kecuali dengan saling konsolidasi, saling merapat dan saling menyatu setiap persendian dan bagian-bagiannyanya, sehingga menjadi satu tubuh yang sehat, sehingga kalian mampu mewujudkan cita-cita umat ini. Dengan demikian Allah akan mengalirkan kebaikan-kebaikan melalui tangan dan kebijakannya. Dan bahwa negara zhalim hanya berumus jagung sedangkan negara kebenaran dan keadilan akan lenggeng sampai qiyamis sa’ah.”
Allah berfirman: “Katakanlah, Ya Allah, Dzat yang Memiliki kerajaan, Engkau mengkaruniakan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau mencabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau meninggikan orang yang Engkau kehendaki dan menghinakan orang yang Engkau kehendaki. Di Tangan-Mu segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
Beliu melanjutkan, Bahwa kita semua sekarang ini berada di semenanjung sungai Nil, air sungai yang mengalir yang merupakan sumber kehidupan. Ia mengalir di darah dan keringat kita dari selatan menuju utara, oleh karena itu hendaknya kita semua menyatukan barisan, di setiap penjuru tempat. Hati dan jiwa menyatu meski fisik berjahuan. Kalian di setiap tempat bersama Allah, oleh karena itu hendaknya Allah selalu bersama kalian. Jika kalian tidak bersama Allah, Maka kalian akan bersama siapa?!
Mursyid menekankan bahwa darah rakyat Palestina dan Suriah mengiris hati setiap muslim dan warga Arab. Beliau menyeru agar semua bersatu menghentikan darah mengalir secepat mungkin sehingga umat Islam kembali memiliki izzah dan kewibawaan baru.
Di akhir kata sambutannya, Mursyid mengucapkan terima kasih kepada pemerintah dan rakyat Sudan yang telah menjadi tuan rumah perhelatan besar ini. Beliau mendoakan agar Allah Azza wa Jalla mencurahkan keberkahan yang langgeng kepada mereka. Sebagaimana beliau mengucapkan terima kasih kepada Harakah Islamiyah yang telah menyambut baik, sebagaimana diketahui bahwa penduduk sungai Nil selalu memberikan yang terbaik yang mereka punya. [io]
Follow Al-Ikhwan.netMursyid Am Saat Hadiri Konferensi Harakah Islamiyah di Sudan
al-ikhwan.net – Khourtum, Fadhilatul Ustadz Ad-Duktur Muhammad Badi’, Mursyid Am Ikhwanul Muslimin menegaskan bahwa Allah swt. mengutus kita sebagai ruh baru yang mengalir di tubuh umat ini, sebagaimana yang diungkapkan oleh Imam Hasan Al-Banna rahmatullah ‘alaih. Beliau mengatakan: “Putra kami menjadi pemimpin, tokoh kami menjadi pehlawan dan perempuan kami adalah perempuan pemberani. Bunda kami Hajar mengajarkan kepada kami bagaimana lari-lari kecil antara shafa dan marwa, beliau melempar musuh bebuyutan yang ada sampai sekarang di antara kita, yang itu kita lempari 70 kali saat di Mina. Itu semua kita lakukan karena keta’atan kepada Ar-Rahman, sekaligus sebagai wujud keyakinan dan tawakkal yang mendalam kepada Allah swt.”
Dr. Badi’ menambahkan dalam kata sambutan pada acara Konferensi Harakah Islamiyah di Sudan, bahwa Islam adalah agama yang purna, tidak meninggalkan satu sisi kehidupan kecuali pasti dijelaskannya, tidak meninggalkan sedikitpun sesuatu yang bermanfaat kecuali pasti kita diperintahkan melaksanakannya. Sebagaiman juga dalam Islam perempuan memiliki kedudukan yang tinggi. Hendaknya dunia mengetahui bahwa Islam memuliakan perempuan dan memberi kebebasan kepada mereka.
Beliau berpesan kepada pemuda, “Kalian adalah ruh umat, Rasulullah saw. Ingatlah ketika Rasulullah mengetengahkan kepada kalian wahai para pemuda agar kalian menjadi pemimpin umat ini, ketika Rasul memilih Usamah bin Zaid menjadi komandan pasukan sedangkan di antara pasukan itu ada Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali radhiyallahu ‘anhum, itu dilakukan agar menjadi pelajaran bagi umat semua.”
Beliau mengajak kepada semua komponen umat Muslim untuk bersatu padu dan menghilangkan perselisihan. Beliau mengatakan, “Kalian merepresentasikan tubuh umat ini. Tidak mungkin akan tegak dan kuat salah satu persendian kecuali dengan saling konsolidasi, saling merapat dan saling menyatu setiap persendian dan bagian-bagiannyanya, sehingga menjadi satu tubuh yang sehat, sehingga kalian mampu mewujudkan cita-cita umat ini. Dengan demikian Allah akan mengalirkan kebaikan-kebaikan melalui tangan dan kebijakannya. Dan bahwa negara zhalim hanya berumus jagung sedangkan negara kebenaran dan keadilan akan lenggeng sampai qiyamis sa’ah.”
Allah berfirman: “Katakanlah, Ya Allah, Dzat yang Memiliki kerajaan, Engkau mengkaruniakan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau mencabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau meninggikan orang yang Engkau kehendaki dan menghinakan orang yang Engkau kehendaki. Di Tangan-Mu segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
Beliu melanjutkan, Bahwa kita semua sekarang ini berada di semenanjung sungai Nil, air sungai yang mengalir yang merupakan sumber kehidupan. Ia mengalir di darah dan keringat kita dari selatan menuju utara, oleh karena itu hendaknya kita semua menyatukan barisan, di setiap penjuru tempat. Hati dan jiwa menyatu meski fisik berjahuan. Kalian di setiap tempat bersama Allah, oleh karena itu hendaknya Allah selalu bersama kalian. Jika kalian tidak bersama Allah, Maka kalian akan bersama siapa?!
Mursyid menekankan bahwa darah rakyat Palestina dan Suriah mengiris hati setiap muslim dan warga Arab. Beliau menyeru agar semua bersatu menghentikan darah mengalir secepat mungkin sehingga umat Islam kembali memiliki izzah dan kewibawaan baru.
Di akhir kata sambutannya, Mursyid mengucapkan terima kasih kepada pemerintah dan rakyat Sudan yang telah menjadi tuan rumah perhelatan besar ini. Beliau mendoakan agar Allah Azza wa Jalla mencurahkan keberkahan yang langgeng kepada mereka. Sebagaimana beliau mengucapkan terima kasih kepada Harakah Islamiyah yang telah menyambut baik, sebagaimana diketahui bahwa penduduk sungai Nil selalu memberikan yang terbaik yang mereka punya. [io]
Follow Al-Ikhwan.net

Monday, November 19, 2012

SAMBUNGAN PECUTAN TERAKHIR - TEMA 5 & 6 GEO 1

TEMA 5 - EKOLOGI
KONSEP EKOLOGI
 Hubungan antara organisma hidup dengan alam persekitarannya.

KONSEP EKOSISTEM
 1.             Hubungan antara saling berinteraksi antara komponen biotik dan komponen abiotik.
2.             Komponen biotik / hidupan - pengeluar, pengguna dan pengurai.
3.             Komponen abiotik / bukan hidup - udara, air mineral, tanah, oksigen dan lain-lain.

KOMPONEN ASAS EKOSISTEM

Struktur biotik
Benda hidup  terdiri drp 3 kompenan utama:-

1.             Pengeluar              -               tumbuhan hijau.
2.             Pengguna              -               Herbivor (haiwan yang memakan tumbuhan).
-               Karnivor (haiwan yang memakan daging).
-               Omnivor (haiwan yang memakan tumbuhan dan haiwan).
3.             Pengurai               -               Organisma yang menguraikan bahan organik yang mati.
-               Terdiri daripada bakteria, saprofit dan kulat.

Struktur abiotik
Benda bukan hidup yang boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan iaitu:-
1.             Sumber nutrien    –  Cth: karbon dioksida, nitrogen, fosfat dan lain-lain.
2.             Sumber tenaga     –  Cth:  matahari

EKOSISTEM DARATAN
 Komponen biotik dan abiotik. 
Komponen biotik terdiri daripada:-
1.             Komuniti tumbuhan
2.             Komuniti haiwan
3.             Komuniti mikroorganisma

Komponen abiotik seperti kuantiti air, suhu, tanih, dan bentuk muka bumi kawasan persekitarannya.
-   Tumbuhan adalah pengeluar utama dan membekalkan tenaga kepada haiwan dan tumbuhan parasit. 
-   Hidupan sebagai pengguna memperolehi makanan dan tenaga dari  tumbuhan.
-   Tumbuhan dan haiwan apabila mati akan menjadi punca bekalan tenaga utama kepada  pengurai.
-   Pengurai menukar bahan mati menjadi humus yang kaya dengan mineral yang akan menjadi 
    unsur untuk tumbuhan membesar.


EKOSISTEM AKUATIK
Komponen abiotik (tenaga suria, air, tanih, lautan mineral, suhu)
Komponen biotik (tumbuhan hijau, fitoplankton, zooplankton, ikan, udang, bakteria, kulat)
Pengeluar                              -               tumbuhan hijau
-               fitoplankton
Pengguna primer                 -               zooplankton
Pengguna sekunder            -               ikan
Pengguna tertier                 -               kura-kura
Pengurai                                -               bakteria dan kulat


RANTAIAN MAKANAN DALAM EKOSISTEM
-               Saluran / aliran tenaga dalam ekosistem.
-               Mempunyai peringkat-peringkat pengguna.
-               Makanan digunakan oleh kompenan dalam ekosistem untuk meneruskan kehidupannya.
-               Terdapat 5 peringkat iaitu :-              i.              Pengeluar
ii.             Pengguna primer
iii.            Pengguna sekunder
iv.            Pengguna tertier
v.             Peringkat puncak

SIRATAN MAKANAN
-               Gabungan beberapa rantaian makanan.
-               Pertalian makanan di antara beberapa habitat.


ALIRAN TENAGA SIRATAN MAKANAN

RANTAIAN MAKANAN DALAM EKOSISTEM
-  Saluran / aliran tenaga dalam ekosistem.
-  Mempunyai peringkat-peringkat pengguna.
-  Makanan digunakan oleh kompenan dalam ekosistem untuk meneruskan kehidupannya.
-  Terdapat 5 peringkat iaitu :-    i.    Pengeluar
                                                         ii.    Pengguna primer
                                                        iii.    Pengguna sekunder
                                                         iv.    Pengguna tertier
                                                          v.    Peringkat puncak


SIRATAN MAKANAN
-   Gabungan beberapa rantaian makanan.
-   Pertalian makanan di antara beberapa habitat.

 ALIRAN TENAGA YANG BERLAKU DALAM RANTAIAN MAKANAN

1.  Tenaga haba  terus dari matahari kepada pengeluar / tumbuhan hijau untuk proses fotosintesis. 
     Tenaga di simpan oleh tumbuhan  dalam bentuk karbohidrat, protein, lemak, dan asid tumbuhan 
     dalam daun, bunga, buah dan sebagainya.
2.  Tenaga kimia dan haba dipindahkan dari pengeluar / tumbuhan ke pengguna primer.  
      Contoh:  beluncas.
3.  Tenaga kimia (beluncas) dipindahkan ke pengguna sekunder (burung pipit) ke pengguna tertier 
     (burung helang).  Pada masa yang sama tenaga haba akan dibebaskan.
4.  Pengeluar dan pengguna mati dan mereput - organisma pengurai (bakteria dan kulat)  memperolehi 
     tenaga kimia  dan disimpan  dalam nutrien tanah yang kelak akan digunakan  kembali oleh pengeluar.

 ALIRAN TENAGA SIRATAN MAKANAN


        






















 KITAR NITROGEN

1.   Kitar nitrogen penting dalam pertanian.
2.   Bekalan nitrogen dalam atmosfera yang diperlukan oleh organisma hidup dalam sesebuah 
      ekosistem datangnya dari 2 sumber penting iaitu bakteria dan alga pengikat nitrogen.

3.  Nitrogen diperolehi daripada najis dan buangan organisma hidup (perkumuhan) dan daripada  
     pereputan  bangkai haiwan.

4. Gas nitrogen memasuki rantaian makanan melalui akar-akar tumbuhan dalam bentuk  ammonia 
     atau nitrat.

5. Nitrogen  dikumuhkan keluar melalui air kencing haiwan dan apabila hutan-hutan / tumbuhan 
    dibakar,  di mana nitrogen akan dibebaskan ke udara dalam bentuk gas nitrogen.

6. Hasil perkumuhan haiwan mengandungi nitrogen boleh ditukarkan oleh organisma seni menjadi 
    bentuk  amino dan boleh diuraikan dari molekul-molekul organik lalu   menghasilkan ammonia.

7. Bakteria nitrosomonas boleh mengoksidakan ammonia menjadi nitrit. Tindak balas ini  berlaku 
    di dalam  tanah/di dalam air asalkan terdapat ammonia dan oksigen.

8. Bakteria nitrobacter mencantumkan nitrit dengan air dan menghasilkan nitrat.

9. Gas nitrogen dalam udara ditukarkan kepada bentuk oksida melalui kilat. Apabila gas nitrogen 
     terkena kilat ia menjadi nitrogen oksida dan bercantum dengan air menghasilkan  nitrat.

10. Bakteria, kulat dan alga biru hijau berperanan penting untuk kitaran nitrogen. Mikoorganisma 
       ini berkeupayaan untuk mendapatkan gas nitrogen dalam udara dan  mencantumkannya dengan
      gas hidrogen menghasilkan ammonia.

11.Gas amonia akan dikumuh keluar oleh mikroorganisma dan tertinggal di dalam tanah. Ammonia 
      dan nitrat di dalam tanah mudah di larutkan di dalam air tanah dan mengalir   bersama-sama 
      aliran air  bawah tanah menuju ke sungai, tasik, kolam dan sebagainya..

KITAR OKSIGEN DAN KITAR KARBON DIOKSIDA

1.   Kitar oksigen berlaku menerusi proses pernafasan / respirasi haiwan dan manusia dengan 
       proses fotosintesis oleh tumbuhan.

2.    Oksigen dibekalkan terus dari atmosfera untuk pernafasan haiwan dan manusia. Proses 
       pernafasan / respirasi haiwan dan manusia akan membebaskan karbon dioksida ke  atmosfera.

3.    Karbon dioksida dibebaskan oleh haiwan  digunakan tumbuhan hijau  (fotosintesis) - 
      tumbuhan  membebaskan kembali oksigen ke atmosfera - digunakan oleh haiwan dan  manusia. 
      Proses ini berterusan  / berkitaran dan berlaku seimbang.

4.   Okigen terikat dalam karbon dioksida semasa pernafasan haiwan dan manusia. Dalam fotosintesis 
      karbon dioksida diikat dan digunakan oleh tumbuhan untuk membebaskan oksigen. Oksigen 
      digunakan dalam pembakaran bahan api fosil seperti penggunaan  petroleum dalam kenderaan 
      lalu  membebaskan karbon dioksida.


PERANAN DAN KEPENTINGAN EKOSISTEM HUTAN HUJAN TROPIKA

Kepentingan kepada manusia
1.             Ekonomi tradisional seperti masyarakat orang asli.
2.             Sektor pembalakan.
3.             Sektor pelancongan spt hutan lipur, air terjun dan kepelbagaian spesis flora dan fauna.
4.             Memajukan industri yg berkaitan dengan sumber hutan.
5.             Kawasan tadahan air.


Kepentingan kepada alam sekitar

1.             Habitat pelbagai spesis biologi.
2.             Haiwan membentuk lingkungan populasi dan meneruskan generasinya.
3.             Mengawal rantaian makanan.
4.             Perlindungan daripada hakisan tanah.
5.             Menyekat dan memperlahankan halaju larian air permukaan.
6.             Keseimbangan kitar hidrologi.
7.             Storan air / kawasan tadahan air yang paling berkesan.
8.             Berlakunya proses transpirasi yang berkesan untuk membebaskan wap-wap air ke udara.
9.             Mengurangkan kelajuan angin, mengekalkan kelembapan udara dan menyederhanakan suhu sekitar.


KEPENTINGAN EKOSISTEM HUTAN PAYA BAKAU
1.             Menstabilkan muara sungai dan pesisir pantai.
2.             Mengurangkan hakisan pantai iaitu berfungsi sbg zon penampan semulajadi.
3.             Menapis bahan pencemar.
4.             Menjadi habitat pelbagai jenis hidupan air dan daratan.
5.             Mengekal keseimbangan oksigen dan karbon dioksida.
6.             Sumber ekonomi penduduk.
7.             Ekopelancongan.

KAITAN SISTEM EKOLOGI DENGAN MANUSIA

Bagaimana ekosistem hutan hujan tropika terganggu :-

Penyahutanan secara semulajadi
1.             Kebakaran hutan.
2.             Bencana alam seperti gempa bumi, letusan gunung berapi.

Penyahutanan oleh aktiviti manusia
1.             Menerusi pembinaan empangan hidroelekrik.
-               Penebangan dan pembersihan hutan.
-               Projek janakuasa hidroelektrik. 
2.             Pembalakan tanpa kawalan.
3.             Pertanian.
-               Pembukaan tanah baru.
-               Aktiviti pertanian pindah.
4.             Pembinaan infrastruktur seperti lebuh raya, kabel elektrik.

KESAN KEMUSNAHAN EKOSISTEM HUTAN HUJAN TROPIKA

Kesan terhadap alam sekitar fizikal

1.             Kemusnahan habitat flora dan fauna.
-               Penghijrahan spesis.
-               Kerosakan ekosistem.
-               Spesis flora dan fauna kepupusan / kemusnahan.
2.             Peningkatan suhu mikro.
-               Peningkatan suhu setempat.
-               Pengurangan kelembapan udara.
-               Tiupan angin yang lebih kencang.
3.             Hakisan dan tanah runtuh.
-               Percepatkan proses luluhawa dalaman, hakisan percikan dan larian air permukaan.
4.             Pencemaran air.
5.             Banjir.

Kesan terhadap manusia

1.             Kekurangan sumber makanan.
-               Masyarakat orang asli menghadapi krisis bekalan makanan.
2.             Mengurangkan sumber kayu balak.
3.             Kemerosotan kesuburan tanih.
4.             Mengurangkan bekalan oksigen.
5.             Menjejaskan bekalan air.

LANGKAH-LANGKAH PENGURUSAN HUTAN YANG BERKEKALAN

1.             Pengurusan hutan melalui konsep pembangunan lestari (kekal dalam keadaan asal).
-               Adunan pembangunan/kemajuan dengan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar
                daripada musnah.
2.             Langkah perundangan.
-               Dasar Perhutanan Negara 1978.
-               Mengisytiharkan  hutan simpan kekal.
-               Usaha-usaha penyelidikan dan pembangunan (R&D).
-               Melaksanakan program latihan perhutanan.

KESAN AKTIVITI MANUSIA TERHADAP EKOSISTEM TASIK

Bagaimana  ekosistem tasik terjejas

1.             Penebusgunaan tasik- taman rekreasi
2.             Pertanian dan penternakan iaitu penggunaan racun kimia sektor pertanian.
3.             Industri- pembuangan sisa toksid
4.             Pelancongan- pembinaan chalet, resort, hotel
5.             Pembangunan pesat pembandaran- sisa domestik
6.             Pembangunan sektor perlombongan dan tenaga- sisa perlombongan.

Langkah-langkah bagaimana bagi mengatasi masalah kemerosotan ekosistem tasik

1.             Perundangan – Akta Kualiti Alam Sekitar 1974
2.             Pengurusan – rawatan air dan sisa kumbahan
3.             Melaksanakan kempen dan pendidikan alam sekitar
                - Jabatan kerajaan, NGO, PBT, Pihak swasta.

SOALAN LATIHAN UNTUK PERBINCANGAN

1. (a). Nyatakan unsur biotik dan abiotik dalam ekosistem hutan hujan tropika.        [5]
    (b).  Dengan bantuan gambar rajah, huraikan rantaian makanan bagi ekosistem hutan hujan tropika.[10]
    (c ).  Huraikan bagaimana aktiviti manusia menjejaskan ekosistem hutan hujan tropika. [10]

2. (a)  Apakah yang dimaksudkan dengan autotrof?                                                            [5]
     (b) Huraikan proses aliran tenaga dalam siratan makanan bagi ekosistem tasik. [10]
     (c) Jelaskan lima aktiviti manusia yang boleh mengganggu ekosistem tasik.           [10]


TEMA 6  SALING BERGANTUNGAN ANTARA SISTEM

CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN.

1 a) Beri maksud konsep pemeliharaan alam sekitar. [5]
Pemeliharaan – usaha yang dilakukan oleh kerajaan dan pertubuhan tertentu  bagi melindungi 
alam sekitar yang sedia ada dari musnah  demi  kepentingan generasi akan datang. 

b) Huraikan dua contoh kaedah pemeliharaan alam sekitar. [4]
   i. Taman Negara
Taman Negara telah diwartakan oleh kerajaan sebagai  rizab di mana aktiviti penebangan 
pokok dan perburuan diharamkan sama sekali di kawasan tersebut. Langkah ini diambil 
bertujuan melindungi flora dan fauna di kawasan tersebut. Contoh taman negara  yang terdapat 
di Malaysia ialah Taman Negara Kinabalu.                                             

  ii. Hutan Simpan
        Selain taman negara kerajaan juga mewujudkan hutan simpan yang berfungsi mengekalkan 
flora dan fauna di kawasan tersebut Contoh hutan simpan ialah Hutan Simpan Endau-Rompin 
di Sempadan Pahang-Johor.

 iii. Penebangan hutan secara terpilih
        Untuk memastikan khazanah hutan kekal terpelihara proses penebangan secara terpilih 
hendaklah dilaksanakan. Melalui kaedah ini hanya pokok yang matang sahaja ditebang. Dengan 
cara ini pokok yang belum matang berpeluang membesar  menggantikan pokok yang telah ditebang.

c)       Hujan asid adalah salah satu fenomena yang wujud akibat kegagalan manusia memelihara 
        sistem atmosfera.  Jelaskan tiga kesan fenomena hujan asid terhadap alam sekitar. [6]

    Tiga kesan hujan asid

     i. Kemusnahan ekosistem hutan
        Kandungan hujan asid dengan pH kurang dari 5 menyebabkan kemusnahan hutan. Hujan asid 
        menyebabkan pokok menjadi lemah kerana akar pokok menjadi lemah dan tidak dapat meresap 
        nutrien.  
                                                                                 
     ii. Kemusnahan hidupan akuatik
         Hujan asid yang masuk ke dalam sungai akan membunuh hidupan akuatik  seperti udang dan ikan. 
         Ia pernah terjadi di Sweden dan Finland.       

          iii. Aktiviti pertanian terganggu
                Hujan asid menyebabkan tanih berasid dan menjejaskan kesuburan tanih. Di India ladang gandum 
                yang  berhampiran kawasan industri mengalami penurunan pengeluaran.


    d) Jelaskan langkah kaedah bukan perundangan mendapat membendung masalah
        hujan asid?  [8]

Kaedah Bukan Perundangan
i. Penapis asap di cerobong asap kilang
   -mengurangkan masalah pencemaran.
   -asap yang terbebas tidak mengandungi  bahan pencemar
ii. Kempen Kongsi Kereta
   -mengurangkan kenderaan di jalanraya. 
  - merendahkan kepekatan bahan pencemar diruang atmosfera 
iii. Penggunaan kenderaan awam
    -LRT, monorail, bas.
    -megurangkan bahan pencemar
iv. Bina kawasan industri di kawasan luar bandar.
   - kilang Proton dipindahkan dari Shah Alam ke Tanjung Malim


2 a) Beri maksud ‘saling kebergantungan antara sistem.[5]

        Definisi ‘saling kebergantungan antara sistem’ ialah interaksi antara satu sistem dengan sistem
        yang lain. Ia boleh mengubah dan mengganggu  alam sekitar fizikal  dan  alam sekitar manusia .
                                                                                                                                           
   b) Jelaskan faktor yang memnyebabkan kebakaran hutan. [6]

        Faktor menyebabkan kebakaran hutan.
        i- Faktor semulajadi
           a. Fenomena El-Nino menyebabkan cuaca panas berpanjangan lantas mewujudkan 
                masalah kemarau. Cuaca yang panas ini menyebabkan daun kering di kawasan hutan 
                mudah terbakar. Kebakaran hutan secara meluas pernah terjadi Kalimantan,Indonesia.                                                                             

           b. Letusan gunung berapi  mengeluarkan  lava panas yang menyebabkan hutan mudah terbakar.                          

        ii- faktor manusia
            a. pertanian pindah - proses tebang bakar oleh kaum asli.                       
                                                 - dijalankan di kawasan pendalaman.                                 

            b. sektor perladangan - tanaman berskala besar.
                                                     - untuk tanaman getah, kelapa sawit.
                                                     - contoh di Indonesia.                                                       
            c. kecuaian manusia - pembuangan puntung rokok atau bahan mudah terbakar semasa musim kering.
                                                   - api mudah merebak                                                         
                                                                                                             
              
   c) Bagaimanakah  kebakaran hutan mempengaruhi sistem atmosfera dan  sistem hidrologi? [8]

       Kebakaran hutan mempengaruhi sistem:

       i- Atmosfera
         a) jerebu - hutan terbakar mengeluarkan asap dan partikulat terampai di atmosfera.
                           - udara kering dan angin tenang membantu mengapungkan partikulat  di ruang atmosfera.                                                                              
         b) hujan asid - komponen hasil pembakaran hutan seperti karbon dioksida dan karbon monoksida 
                                     menyerap dalam wap air.
                                  - wap air mengalami pengeluwapan dan membentuk hujan asid.  

          c) peningkatan suhu global - pembebasan karbon dioksida meningkatkan kepekatan gas rumah hijau.
                                                             - gas rumah hijau penyumbang kepada pemanasan global.                                                                   
        ii- Sistem hidrologi
            a) mengurangkan sumber air bawah tanah
                          - mengurangkan proses susupan air bawah tanah.
                          - tiada akar pokok untuk meresap air ke bawah tanah.
                          - air bawah tanah berkurangan.                                                         
             b) mengurangkan kerpasan
                          - tiada daun untuk proses sejatpeluhan.
                          - jumlah wap air di atmosfera berkurangan.
                          - awan tidak terbentuk dan sekaligus mengurangkan hujan. 
          

   d) Huraikan langkah mengurangkan masalah kebakaran hutan? [6]

       Langkah mengurangkan masalah kebakaran hutan.
         i- kerjasama antara negara
          - kerjasama teknikal antara Malaysia, Singapura dan Indonesia.
          - Malaysia dan Singapura memberi bantuan teknikal masa memadamka kebakaran di Indonesia.
          - memadamkan api dari udara menggunakan helikopter.                                     

        ii- hujan tiruan
           - membuat hujan tiruan dengan menyemburkan garam kepada awan komulonimbus.
           - garam akan menarik wap air membentuk awan dan bila awan berat, terjadilah hujan.                                                                                                                  
 
        iii- perundangan
            - tindakan perundangan kepada pertani yang menjalankan pembakaran hutan secara terbuka.
            - tujuan supaya tidak mengulangi kesalahan tersebut.
            - contoh : Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
                                  
        iv- kempen
             - kempen untuk menyedarkan masyarakat pentingnya hutan kepada manusia.
             - antara kempen adalah ‘Hijaukan Bumi’.
             - media: tv, akhbar, majalah, NGO.  anjuran: JAS, NGO.                                                                                         

        v- pendidikan
            - pendidikan formal dan tidak formal.
            - tujuan: mendidik pelajar tentang pentingnya hutan dalam kehidupan manusia.
            - pendidikan formal: Geografi, Sains.
            - pendidikan tidak formal: ceramah Alam Sekitar.  


     3. a) Beri maksud gempa bumi. [4]
     Gempa bumi didefinisikan sebagai satu gegaran kerak bumi akibat pelepasan tenaga dari dalam 
     bumi secara  tiba-tiba .
                  
    b) Nyatakan sistem yang berubah akibat gempa bumi. [5]
        i) sistem-sistem yang berubah akibat gempa bumi. [2]
           sistem yang berubah akibat gempa bumi
            - sistem geomorfologi                                                                                         
            - sistem ekologi                
                                                                                  
        ii) perubahan yang berlaku terhadap sistem-sistem tersebut. [3]
             Perubahan yang berlaku terhadap sistem tersebut
             a. sistem geomorfologi – gelinciran/sesar                                                    
                                                        - tanah runtuh.                                                           
             b. sistem ekologi – habitat tumbuhan musnah               
              
  c) Huraikan kesan gempa bumi terhadap alam sekitar manusia. [8]

         kesan-kesan gempa bumi terhadap alam sekitar manusia.
         i- kehilangan nyawa
            - bangunan runtuh menyebabkan banyak kematian.
            - contoh: di China.                                                                                                

         ii- Kemusnahan harta benda
            -  rumah, bangunan perniagaan, pejabat runtuh.
                                              
         iii- Kemusnahan infrastruktur
              - tiang elektrik dan telefon tumbang.
              - jalanraya retak, terputus.
              - jambatan runtuh.                                                                                              

         iv- Kehilangan sumber rezeki
              - premis perniagaan, industri dan kawasan perlancongan musnah.                 
         v- Trauma
             - gangguan emosi akibat kehilangan orang tersayang seperti ibu, bapa,
               pasangan dan anak.                                                                                         

         vi- Wabak penyakit
             - taun kerana kurang bekalan air bersih.
             - bakteria dan virus dari bangkai haiwan dan mayat manusia.                            

     d) Jelaskan langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi
         kesan gempa bumi. (6m)

         i- alat pengesan gempa bumi (siesmograf)
            - kemajuan teknologi dapat mengesan kejadian gempa yang akan berlaku.
            - diterokai oleh pengkaji dari Amerika Syarikat dan Rusia.                                 

         ii- kejuruteraan bangunan yang tinggi
             - membina bangunan yang kukuh dan tahan gempa iaitu mempunyai ciri-ciri keselamatan
             - sistem cerucuk yang kuat dan tahan gegaran.
             - contoh di Jepun dan Taiwan.                                                                           

         iii- kurangkan pembinaan di kawasan lereng bukit
              - petempatan dibina di kawasan rata.
              - mengurangkan risiko runtuhan bangunan.                                                                  
         iv- kerjasama antarabangsa
              - bantuan dari PBB.
              - sumbangan dari negara-negara lain.                                                              


KAJIAN LUAR GEOGRAFI ALAM SEKITAR FIZIKAL

Soalan 1.
Berdasarkan kajian luar yang telah anda jalankan di lembangan saliran,
a)        Senaraikan jenis dan cara hakisan sungai di kawasan tersebut.          [7]          
Cadangan Jawapan:
Kajian luar dijalankan di Sungai Pahang, Pahang.
Jenis hakisan yang terdapat di kawasan kajian ialah hakisan mendalam, hakisan menegak 
dan hakisan mengundur. Cara berlakunya hakisan ialah lagaan, lelasan, tindakan hidrual 
dan larutan.

b)    Huraikan bentuk muka bumi akibat proses hakisan di kawasan tersebut.         [8]
Cadangan Jawapan :

1.       Air terjun- di kawasan yang mempunyai lapisan batuan yang tersusun dalam keadaan mendatar
       antaran batuan keras dan lembut. Batuan lembut akan mudah terhakis daripada batuan keras- batuan 
       keras akan mengalami rekahan- lama ke lamaan membentuk air terjun-batuan keras mampu menghalang 
       aliran air- pembentukan air terjun terjadi
2.       Jeram – air mengalir di kawasan yang mempunyai batuan yang tersusun secara menegak dan berselang
       seli antara batuan lembut dank keras- batuan lembut lebih dahulu dan mudah dihakis- batuan keras akan 
       tertonjol ke atas- aliran air tersekat dan melompat menuruni bonjolan yang keras.
3.       Gaung - lurah yang dalam terbentuk hasil dari hakisan menegak- bahagian hulu air deras dan batuan 
       jenis batuan keras- hakisan menegak bertindak dengan berkesan di dasar alur dan mendalamkan dasar
       sungai sehingga membentuk gaung.
4.       Lubuk junam- lekukan  yang dalam terbentuk di kaki air terjun – tindakan air sungai melalui hakisan
        mendalam dan tidankan pusaran air membentuk lubuk tersebut.

c. Jelaskan kepentingan bentuk muka bumi hasil tindakan sungai terhadap kegiatan  manusia.  [10]                                                           

Cadangan Jawapan :
1.       Pertanian - delta dan dataran banjir untuk penanaman padi sawah. 
2.       Pelancongan- kawasan sekitar air terjun, jeram dan tasik ladam untuk berkelah, mandi- manda dan
        memancing serta berkayak.
3.       Menjana kuasa hidro elektrik – di kawasan air terjun  dan jeram.
4.       Ternakan  ikan  air tawar – di kawasan  tasik ladam dan muara sungai – habitat ikan yang susuai 
        dan baik- tambah pendapatan nelayan.
5.       Petempatan -  likuan sungai  dan delta – mudah dibina kemudahan asas untuk kelansungan hidup manusia

Soalan 2
Berdasarkan kajian luar yang anda jalankan di sebuah kawasan tanah tinggi,

 a.   ( i )   Nyatakan dua proses geomorfologi yang berlaku di kawasan tersebut.     [2]
        
Cadangan Jawapan :
Kawasan Kajian luar ialah Tanah Tinggi Camaron, Pahang.
Dua proses geomorfologi ialah tanah runtuh dan hakisan.
      
       ( ii )  Jelaskan maksud salah satu daripada proses tersebut. [5]
Cadangan Jawapan:
1.       Tanah runtuh pula merupakan pergerakan tanih ke bahagian bawah cerun yang berlaku secara 
        tiba-tiba dan dalam gerakan yang cepat untuk dilihat kesannya disebabkan cerun yang curam atau  
        hampir tegak disusuli dengan tarikan graviti yang kuat dan  tanih yang tepu dengan air akibat 
        hujan yang lebat.

2.       Hakisan merupakan proses penggondolan dan kikisan yang dialami oleh permukaan bumi akibat 
        tindakan agen yang bergerak seperti air mengalir, angin dan ombak.

b.       Jelaskan tiga faktor yang menpengaruhi proses geomorfologi tersebut.   [6]
Cadangan Isi Jawapan :

1.       Kecerunan – kawasan antara 5° hingga 40° berlaku tarikan gravity yang amat kuat menyebab terjadinya 
        tanah runtuh.- hakisan juga meningkat dikawasan yang bercerun curam.
2.       Jumlah hujan – kawasan khatulistiwa terutamanya, jumlah hujan banyak melebihi 2000 mm setahun- 
        tanih akan tepu dengan air- air bertindak sebagai pelicin membantu pergerakan dan hakisan tanih
        ke cerun bukit.
3.       Litupan tumbuhan – kurangnya litupan tumbuhan meningkatkan lagi hakisan dan tanah runtuh- 
        tumbuhan bertindak sebagai penghalang titisan air hujan terus meresapkan dalam tanah- akar 
        bertindak sebagai pengikat  dan mencengkam tanah.
4.       Tindakan manusia – aktiviti manusia seperti pertanian,dan pertempatan dicerun bukit gaitkan lagi 
        pergerakan jisim- penggunaan jentera dan penanaman cerucuk konkrit -tanih terdedah kepada air 
        hujan - air meresap dan basah - struktur tanih tidak stabil.

c.        Terangkan tiga kepentingan kawasan tanah tinggi kepada manusia. [6]
Cadangan Isi Jawapan :

1.       Ekopelancongan- tanah tinggi semula jadi- udara nyaman- tumbuhan semula jadi yang menarik dan unik.
2.       Pertanian – tanaman teh tanah tinggi dan tanaman udara sederhana seperti buah-buahan dan bunga
        bungaan-suhu sekitar 25°C-  hujan berjumlah melebihi 2000mm.
3.       Kawasan tadahan hujan – tanah tinggi berhutan tebal- punca sungai dan membekal air  untuk 
        kawasan sekitarnya- empangan mudah dibina contoh Empangan Sultan Abu Bakar Tanah Tinggi Cameron.
d.       Huraikan tiga kesan penerokaan tanah tinggi terhadap alam sekitar.

Cadangan Isi Jawapan:

1.       Tanah runtuh- tanah kehilangan ikatan dan cengkaman- tepu dengan air hujan.
2.       Banjir – alur sungai cetek-penuh dengan beban yang dibawa air hujan.
3.       Peningkatan suhu- tumbuhan tiada sebagai penghalang matahari dan penyerap karbon dioksida di
        udara semasa proses fotosentisis.

Soalan 3

a)                   Terangkan satu kaedah untuk menyukat hujan. (5)
Cadangan Jawapan

1.     Alat : Tolok hujan
2.    Cara menyukat:
Satu silinder logam dengan satu corong bergaris pusat 20cm atau 13cm diletakkan di kawasan lapang 
dengan ketinggian rim corong 0.3 meter di atas tanah. Ukuran dibuat pada masa yang tetap di 
waktu pagi dengan menuangkan air hujan yang bertakung ke dalam satu silinder bersenggat dan 
diambil bacaannya. Jumlah hujan dinyatakan dalam mm.


b)      Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi jumlah hujan penerimaan di kawasan tersebut [10]

Nyatakan kawasan/lokasi kajian:
1.  Tempoh masa hujan-samada hujan turun secara berterusan atau sekejap-kejap tapi dalam 
      tempoh yang kerap, sangat mempengaruhi jumlah hujan di kawasan ini.
2.  Ciri hujan yang turun-Hujan renyai-renyai, lebat atau hujan batu.
3.  Kedudukan tempat-Lokasi kajian berada samada berhampiran dengan lautan, pedalaman 
      atau kaki bukit
4.  Tiupan angin- Samada di pengaruhi oleh angin monsoon timur laut atau tidak.
5.  Musim basah atau kering-sangat mempengaruhi jumlah hujan, tempoh basah hujan sangat  
      tinggi, tempoh kering sebaliknya.

c)       Terangkan bagaimana perubahan sumber air mengganggu aktiviti manusia [10 ]
1.    Pertanian-Perubahan positif-tanaman tenggelam, rosak. Perubahan negative-tanaman musnah
      akibat tidak cukup air. Mengganggu aktiviti manusia.
2.    IKS-Musim hujan menjejaskan aktiviti perjemuran seperti batik, ikan, sotong dll.
3.    Perindustrian-Musim hujan-banjir akan menjejas aktiviti perkilangan-mesin  rosak. 
      Mengganggu aktiviti manusia.
4.    Akuakultur-Banjir memusnahkan sangkar dan menenggelamkan kolam, ikan terlepas.
5.    Perniagaan-Musim hujan atau banjir membantutkan aktiviti perniagaan, proses jual beli
6.    Pengangkutan-Musim banjir-jalan raya tenggelam. Musim kemarau-sungai cetek-bot-bot dan 
      perahu tidak boleh bergerak.

Soalan 4
a) Jelaskan bagaimana anda mengukur min suhu maksimum dan suhu minimum. [5 ]
1. Lokasi kajian/nama sekolah
2..Alat Termometer Sixes
3. Dapatkan bacaan suhu maksimum dan suhu minimum

Kaedah mengukur suhu maksimum dan suhu minim umm di stesen kaji cuaca SMK  Labu Besar, Kulim 
dalam tempoh 24 jam

Langkah 1 – Pengukuran suhu dibuat-alat Termometer Sixes-diselaraskan pada suhu semasa 
                       pada waktu pagi (pada jam 7.30 pagi bertarikh 12 Jun 2008)

Langkah 2 – Termometer Sixes diletakkan dalam rumah pelindung Stevenson yang ditempatkan 
                       di kawasan lapang di stesen mini kaji cuaca sekolah.

Langkah 3 – Bacaan diambil selepas tempoh 24 jam (pada jam 7.30 pagi,13 Jun 2008).Mencatat nilai 
                       suhu maksimum dan minimum dalam Termometer Sixes.

b) Jelaskan  kaedah pengiraan min suhu dan julat suhu dalam tempoh 24 jam (suhu harian)   [10]
Cadangan Jawapan
Suhu maksimum pada 13 Jun 2008 = 32˚C
Suhu minimum pada 13 Jun 2008    = 22˚C
Min suhu harian = 32 + 22
                                            2
                           = 27˚C

Julat suhu harian =Suhu maksimum – suhu minimum
                            = 32 – 22
                            = 10˚C

c)  Huraikan perkaitan antara unsur-unsur cuaca
1.   Unsur-unsur cuaca di kawasan tersebut sememangnya saling berkait-suhu, 
      hujan, sinaran matahari/sejatan,kelembapan bandingan, bahangan solar dan angin
2.    Perkaitan antara suhu, tekanan udara dan angin. Hukum Boyle-suhu tinggi, tekanan 
      rendah-angin bertiup dari kawasan tekanan tinggi ke kawasan tekanan rendah-boleh dibuat 
     antara kawasan yang mengalami pulau haba/kawasan bandar dengan kawasan pinggir Bandar
     /luar Bandar yang suhunya lebih rendah.
3.  Perkaitan antara kelembapan udara, angina dan hujan. Udara lembap lazimnya-banyak 
     wap air. Angin bertiup dari kawasan udara lembap/tekanan tinggi ke kawasan udara kering/
     tekanan rendah-udara kering memudahkan wap-wap air yang dibawa oleh angin naik ke atas
     mengalami penyejukan adiabatik sehingga tepu-hujan turun.
4.  Perkaitan antara kelembapan udara dengan suhu sekitar-% kelembapan udara tinggi/
    udara lembap akan menyebabkan suhu sekitar rendah/lebih sejuk berbanding % kelembapan
    udara  rendah/udara kering, suhu sekitarnya adalah lebih tinggi.


Soalan 5
Berdasarkan satu kajian luar terhadap ekosistem hutan semulajadi pinggir pantai,
a)                   .Nyatakan komponen biotik dan abiotik di kawasan tersebut.     [5]
Cadangan jawapan.

Kajian luar ini dijalankan di Kg. Teluk Bakau, Kuala Muda, Kedah. Ia merupakan sebuah kawasan 
hutan paya bakau .

Komponen biotik ialah tumbuhan seperti pokok bakau,parapet dan nipah. Haiwan seperti ikan 
belacak, udang, kerang dan biawak.  Komponen   abiotik seperti udara,cahaya matahari,tanih lumpur,
air laut dan karbon dioksida

b)  Huraikan ciri-ciri tumbuhan di kawasan tersebut.         [6]
Cadangan Isi Jawapan:
1. Terdiri dari pokok berkayu keras yang hidup subur di kawasan berlumpur. Pokok ini hidup  
    di kawasan bersaliran buruk iaitu tanihnya sentiasa menakung air. Ia juga tahan kepada 
    perubahan pasang surut. Contoh pokok bakau ialah pokok  bakau minyak.
2. Pokok bakau mempunyai silara yang seragam (tidak berlapis). terletak di kawasan.
3. Daunnya kecil dan masin yang menjadi kegemaran haiwan ternakan seperti kambing.
4. Pokok bakau mempunyai mempunyai akar ceracak dan akar jangkang. Akar ceracak 
     digunakan untuk tujuan pernafasan. Akar jangkang yang berselirat  mengukuhkan struktur 
     pokok bakau apabila dilanda ombak kuat atau proses pasang surut yang berulang.
5. Pokok bakau mengeluarkan buah. Apabila matang anak benih akin keluar dari bahagian 
     bawah bawah buah bakau. Apabila buah bakau jatuh anak benih yang berbentuk tajam 
      dan tercacak ke dalam lumpur. Ini adalah salah  satu cara regenerasi pokok bakau. 

c)                   Jelaskan kepentingan ekosistem tersebut kepada alam sekitar kawasan kajian. [8]
Cadangan Isi Jawapan:
1. Hutan paya bakau berfungsi mengekalkan keseimbangan ekosistem. Proses  fotosintesis mengawal 
    pertukaran gas  karbon dioksida dan oksigen. Proses  sejatpeluhan yang tinggi menyebabkan 
    wujudnya kerpasan dan kelembapan  yang tinggi.
2. Hutan paya bakau menjadi pusat persinggahan beberapa jenis burung migratori. Kejadian musim 
    sejuk di kawasan hawa sederhana di hemisfera utara memaksa  hidupan jenis ini berhijrah  di 
    hemisfera selatan yang   mengalami  musim panas.
3. Paya bakau menjadi sumber makanan kepada manusia. Ia terdiri dari udang  sotong,kerang dan 
     ikan yang  membekalkan sumber protin kepada manusia.
4. Kawasan paya bakau adalah sumber ekonomi iaitu pokok bakau merupakan sumber bahan mentah 
     untuk industri arang kayu. Ia juga adalah bahan utama untuk dijadikan cerucuk untuk pembinaan 
     rumah. Pokok damar  menghasilkan bahan untuk  dijadikan pencelup.
5. Hutan paya bakau menjadi pusat rekreasi yang menarik untuk kunjungan pelancong asing dan tempatan. 
    Pelancong boleh melihat monyet belanda, kelip-kelip di Kuala Selangor atau burung migaratori di Kuala 
    Gula dan Tanjung Tuan.
6. Hutan paya bakau menjadi pusat penyedikan saintifik. Pengkaji datang ke kawasan ini untuk mengkaji
    biodiversiti flora dan fauna di kawasan ini. Kepelbagaian spisies  tumbuhan dan haiwan menarik minat
    para pengkaji dari luar  dan dalam negara.

d)     Bagaimanakah rantaian makanan di kawasan tersebut terjejas.  [6]
1. Penerokaan hutan paya bakau untuk tujuan perusahaan arang kayu telah memusnahkan pokok 
    bakau yang berfungsi sebagai pengeluar.
2. Tebusguna tanah untuk tujuan pertanian dan petempatan telah memusnahkan kawasan paya bakau. 
     Kawasan paya bakau ditambak dengan pasir dan tanah    untuk dijadikan kawasan perumahan. 
     Keadaan ini secara tidak  langsung men jejaskan rantaian makanan di kawasan terebut.
3. Pembinaan kolam ternakan ikan di kawasan paya bakau (marinkultur) telah memusnahkan  
     kawasan semulajadi pokok bakau.  Hutan pokok bakau  ditebang dan digantikan dengan kolam 
     ternakan ikan dan udang,
4. Kegiatan manusia menangkap ikan,ketam dan udang untuk dijadikan sumber makanan mengganggu 
    rantaian  makanan. Tindakan mengambil tumbuhan seperti pokok parapat dan nipah menjejaskan 
     rantaian makanan. Ini kerana proses fotosintesis terjejas kerana  pokok tersebut membekalkan 
    oksigen kepada manusia.
5.  Aktiviti perlombongan pasir di pinggir pantai telah menjejaskan rantaian makanan  ekosistem paya 
     bakau. Contohnya hidupan seperti siput,kerang dan tiram akan terjejas kerana habitat mereka telah
     musnah. Aktiviti  melombong pasir mendalamkan   dasar pinggir laut dan sekaligus menggalakkan 
     proses hakisan ombak.

SOALAN 6
Berdasarkan kajian luar yang telah anda jalankan di sebuah kolam :

a)   i. Nyatakan  dua kitar nutrien yang terdapat dalam ekosistem tersebut. [2]
Cadangan jawapan.
Kajian luar ini dijalankan di sebuah kolam ikan di Kg. Ulu Riau, Sedim, Kulim
Dua kitar nutrien tersebut ialah kitar oksigen dan kitar karbon

      ii. Huraikan salah satu dari kitar nutrien tersebut.  [7]
Cadangan jawapan.
Kitar oksigen dalam ekosistem kolam.
1. Kitar oksigen berlaku melalui proses fotosintesis,respirasi dan pereputan.
2. Dalam ketiga-tiga proses ini pengambilan,penggunaan dan pengembalian oksigen ke ruang atmosfera 
     secara  berterusan.
3. Semasa proses fotosintesis yang dijalankan oleh rumpai air,alga dan lumut  oksigen dibebaskan.
4. Semasa proses respirasi oleh rumpai air,lumut,ikan,labi-labi dan cacing tanah oksigen digunakan.
5. Proses respirasi oleh tumbuhan berlaku apabila oksigen diserap oleh liang stomata daun,liang 
     litensil pada batang  dan akar tumbuhan itu sendiri.
6. Haiwan seperti ikan,labi-labi dan cacing tanih menyedut oksigen semasa proses  respirasi melalui 
    hidung dan mulut.
7. Semasa proses pereputan oleh bakteria dan kulat proses pengambilan oksigen  berlaku.
8. Bakteria dan kulat menggunakan bahan organik dan oksigen untuk mengeluarkan   karbon dioksida 
    dan menghasilkan nutrien dalam tanah.

b)  .Jelaskan bagaimana keseimbangan ekosistem kolam  terganggu. [6]

Cadangan Isi Jawapan
Gangguan terdiri dari gangguan semulajadi dan aktiviti manusia.

1.   Gangguan semulajadi
i. Banjir
Banjir boleh menghanyutkan segala hidupan kolam ke tempat lain. Banjir biasanya berlaku semasa 
tiupan angin monsun Timur Laut  yang menyebabkan intensiti hujan meningkat secara mendadak. Hujan 
yang turun dalam jangkamasa yang lama menyebabkan banjir dan air kolam melimpah keluar membawa 
bersamanya hidupan di dalamnya.

ii. Kemarau
Kemarau pula terjadi apabila hujan tidak turun dalam jangkamasa yang lama. Keadaan menyebabkan 
isipadu kolam menyusut dengan banyaknya dan dalam keadaan kritkal boleh menyebabkan kolam 
menjadi kering lalu hidupan di dalamnya mati.

2.     Aktiviti manusia
i. Kegiatan manusia yang sering mengganggu ekosistem kolam biasanya berpunca   dari kegiatan pertanian 
   di sekitarnya yang menggunakan baja kimia secara berlebihan  disamping turut menyalirkan sisa racun 
   serangga  ke dalam kolam.

ii. Sektor perindustrian turut membuang sisa toksik ke dalam kolam. Kilang kimia seperti  kilang baja, cat 
    dan racun yang dibina berhampiran kolam mengambil jalan mudah   dengan membuang sisa buangan 
    kilang ke dalam kolam.


c)     Terangkan kesan gangguan tersebut terhadap unsur biotik dan abiotik dalam ekosistem kolam
       tersebut.[4]
Cadangan Jawapan

1.                   Unsur biotik
    Unsur biotik seperti rumpai dan ikan akan mati apabila air kolam dicemari oleh sisa toksik atau racun 
    serangga.  Sifat  air yang berasid dan kurang oksigen  akan menyebabkan hidupan dalam kolam mati.

2.                   Unsur abiotik
    Air kolam akan tercemar dan berasid. Kandungan oksigen dalam kolam berkurangan   kerana tumbuhan 
   kolam telah mati dan tidak menjalankan proses fotosintesis. Saba liknya kandungan karbon dioksida 
   meningkat kerana tiada tumbuhan untuk menyerapnya untuk proses fotosintesis.  

 
d)    Cadangkan langkah-langkah  pemeliharaan  kawasan kolam tersebut agar keseimbangan 
      ekosistem kawasan tersebut dapat dikekalkan.  [6]
Cadangan Isi Jawapan:

1. Salah satu cara pemeliharaan ekosistem kolam ialah dengan menjalankan pembangunan lestari. 
    Sebarang projek  pembangunan mestilah dirancang  dengan sistematik di mana kawasan industri 
    hendaklah dibina jauh dari  kawasan  kolam.

2. Pendidikan sama ada secara formal dan informal merupakan langkah awal yang boleh memelihara 
    ekosistem kolam.   Generasi muda diperingkat sekolah rendah    diterapkan dengan pengetahuan 
    tentang pemeliharaan alam sekitar melalui subjek  kajian tempatan dan di peringkat sekolah menengah 
    dalam subjek Geografi dan   Sains. Secara tidak langsung mereka sedar pentingnya ekosistem kolam
    dalam  kehidupan manusia.

3.   Kempen juga boleh dijalan untuk memberi kesedaran tentang pentingnya ekosistem kolam. 
      Kempen yang  dianjurkan oleh Jabatan Alam Sekitar dan NGO melalui media cetak dan elektronik 
      dapat membantu pemeliharaan  kawasan kolam.